Bouw ‘85: Waar innovatie en vakmanschap samenkomen
In het hart van West-Friesland vinden we Bouw ‘85, een bedrijf dat zich richt op houtskeletbouw. Onlangs spraken we met Joey Besseling, de eigenaar, en Mascha Haring van de administratie en personeelszaken. Ze deelden hun ervaringen en inzichten in de manier waarop ze uitdagingen aanpakken en hun innovatieve benadering van de sector. Van houten constructies tot complete woningen, van gevelelementen tot gootrekken, en van nieuwbouw tot renovatie—Bouw ‘85 heeft het bouwen in prefab houtconstructies tot in de details verfijnd.
Een partnerschap dat werkt
De samenwerking tussen Bouw ‘85 en BaanBereik blijkt bijzonder succesvol. "Positief!" zo omschrijft Joey de relatie. Mascha vult aan: "Vooral het meedenken met de klant waarderen we enorm. Of het nu gaat om het vinden van de juiste mensen of het optimaliseren van de voorwaarden, BaanBereik staat altijd klaar. Ik vind het sowieso erg fijn dat ik een vast aanspreekpunt heb met Niels. Ik kan het goed vinden met Niels, dus dat is erg prettig."
Kwaliteit en betrouwbaarheid
De samenwerking met BaanBereik draagt bij aan het succes van Bouw ‘85 door het aandragen van goede kandidaten die passen binnen hun organisatie. "BaanBereik heeft een bepaalde ‘feeling’ als uitzendbureau. Ze begrijpen wat onze wensen zijn en komen met kandidaten die betrouwbaar zijn," aldus Mascha. Dit vertrouwen in de kwaliteit van de kandidaten heeft ervoor gezorgd dat BaanBereik ook in uitdagende situaties snel oplossingen kon vinden. "Wanneer er toch een uitdagende situatie ontstond, wist BaanBereik dat snel en netjes op te lossen."
Een uniek voorbeeld
Een van de meest memorabele ervaringen was de komst van Roy, een dakdekker die op het juiste moment solliciteerde. "We hadden dringend behoefte aan een dakdekker voor een project met veel dakkapellen, en Roy kwam net op tijd. Hij had niet alleen ervaring als dakdekker, maar was ook bereid om te leren timmeren," legt Joey uit. Dit hielp Bouw ‘85 niet alleen uit de brand, maar zorgde er ook voor dat ze hun diensten konden uitbreiden door nu ook dakkapellen aan te bieden.
De unieke projecten van Bouw85
Bouw ‘85 onderscheidt zich door de grote en unieke projecten die zij realiseren, dankzij hun expertise en geavanceerde machinepark. Een voorbeeld hiervan is het oogcentrum in Heerhugowaard, dat zij samen met meerdere bedrijven hebben gebouwd, waaronder aannemersbedrijf Dick de Boer uit Hoorn. Bouw ‘85 heeft niet alleen de buitenkant van het pand ontworpen en gebouwd, maar ook zelf gemonteerd, tot aan de operatiekamer toe. Deze moest perfect, steriel en luchtdicht zijn, wat een enorme uitdaging was. Ze hebben de montage zelf uitgevoerd, en dit project heeft zelfs een plek opgeleverd in het boek Stedenbouw, wat betekent dat het project landelijke erkenning krijgt. "Het was een grote uitdaging om dit project te realiseren," vertelt Joey. "Iedereen binnen het bedrijf moest 100% geven om een pand van hoge kwaliteit neer te zetten."
Een ander opvallend project voor Joey was een huis in Schoorl, in opdracht van bouwbedrijf De Nijs, dat een gebogen dak bevatte. "Eigenlijk was het onmogelijk om te maken, en niemand wilde zich eraan wagen," herinnert Joey zich. "Toen zeiden mensen dat ze naar Bouw ‘85 moesten gaan." Diezelfde avond werd er een offerte opgesteld, en vier weken later stond Bouw ‘85 het dak te tillen. "Het dak is volledig getordeerd (gedraaid). Dat is een gigantische uitdaging, en als je die mindset niet hebt, begin je er ook niet aan. Dat is wat Bouw ‘85 onderscheidt."
Uitdagingen in de Bouwsector
Een van de grootste uitdagingen waar Bouw ‘85 momenteel mee te maken heeft, is de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB). Joey legt uit dat veel bedrijven, vooral kleinere ondernemingen, het moeilijk vinden om de extra administratieve lasten die deze wet met zich meebrengt te verwerken. "Voor kleine bedrijven betekent dit een flinke toename van administratie, en veel 'oudere bazen' zien hier simpelweg geen meerwaarde in, omdat ze het al 50 jaar op hun eigen manier doen," zegt Joey. Toch ziet hij de toegevoegde waarde van de wet, vooral gezien de uitstroom van vakmensen door vergrijzing en de verminderde instroom van nieuwe talenten.
Bouw ‘85 heeft hierop ingespeeld door twee jaar geleden al voorbereidingen te treffen, voordat de wet van kracht werd. Dankzij hun KOMO-certificering en uitgebreide documentatie- en fotoregistratiesystemen kunnen ze eenvoudig aantonen dat hun werk voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen. "Wij leveren het totaalpakket aan onze klanten, wat hen ook weer ontzorgt," aldus Joey. Hoewel deze aanpak veel vraagt van de organisatie, helpt het Bouw ‘85 om zich te onderscheiden in de markt.
Daarnaast zijn er andere uitdagingen, zoals het tekort aan aansluitingen door netbeheerder Liander en de toenemende concurrentie, waarbij bedrijven onder de kostprijs calculeren om hun machines draaiende te houden.
Duurzaamheid en toekomstplannen
Bouw ‘85 heeft ook een sterke focus op duurzaamheid. Joey benadrukt dat zijn ambitie is om altijd zo energieneutraal mogelijk te werken. Het bedrijf is inmiddels volledig zelfvoorzienend dankzij de plaatsing van accu’s voor stroomopslag. Mascha vult aan: "We hebben 365 zonnepanelen op het dak, voor elke dag één. Het overtollige stroom wordt opgeslagen in de accu's, waarmee we piekspanningen uit het net proberen te halen en tegelijkertijd minder stroom verbruiken."
Wat betreft toekomstplannen, kijkt Joey uit naar het moment waarop zijn zoons zich bij het bedrijf voegen. Hoewel zijn oudste zoon nu in zijn examenjaar zit, heeft hij al interesse in het bedrijf. Joey denkt echter dat het belangrijk is dat zijn zoon eerst elders ervaring opdoet voordat hij bij Bouw ‘85 aan de slag gaat. Verder overweegt Joey om in de toekomst een vrachtwagen met een grote kraan te kopen, zodat hij zijn zoons kan begeleiden bij het zware montagewerk, terwijl hij zelf de kraan bedient. "Het is zwaar werk, en ik merk aan mezelf dat ik er te oud voor word, maar met een kraan zou ik alles goed kunnen begeleiden," vertelt Joey.
Daarnaast viert Bouw ‘85 volgend jaar hun 40-jarig bestaan, een mooie mijlpaal voor het bedrijf. In de komende jaren willen ze hun naamsbekendheid verder vergroten door middel van online reclame, hun nieuwe website en sponsoring van sportclubs. Ze zijn bijvoorbeeld betrokken bij het Huttendorp, waar ze samen met een compagnon een Colosseum hebben nagebouwd.
Namens BaanBereik wil ik Bouw '85 bedankten voor het leuke en leerzame interview en de fijne samenwerking. We hopen deze samenwerking nog vele jaren voort te zetten!